iswinoujscie.pl • Niedziela [24.04.2016, 11:17:04] • Świnoujście

W III Rzeszy pod Świną też chcieli budować tunel. Zobacz fotogalerię!

W III Rzeszy pod Świną też chcieli budować tunel. Zobacz fotogalerię!

fot. Andrzej Ryfczyński / archiwum

Pierwszy przetarg na budowę tunelu w Świnoujściu ogłoszono w grudniu 1999 roku. Życzę obecnemu prezydentowi Januszowi Żmurkiewiczowi, by to mu się udało. By wybudowany tunel był widocznym jego dziełem przed odejściem z prezydentury– pisze Andrzej Ryfczyński, znany świnoujski fotograf.

Pierwsze przymiarki do budowy tunelu miały miejsce przed 1939 rokiem w... III Rzeszy. Ja natomiast pamiętam pierwsze spotkania naukowe na początku lat 60-tych. Pamiętam, że jeszcze nie było słupów wysokiego napięcia przez Świnę. Tunel miał połączyć Warszów z ulicą Grunwaldzką, koło cmentarza. Po torowisku, które wtedy prowadziło do portu i istniejącej kolejowej przeprawy promowej po obu stronach Świny.

W III Rzeszy pod Świną też chcieli budować tunel. Zobacz fotogalerię!

fot. Andrzej Ryfczyński / archiwum

Na tamte czasy był to bardzo śmiały projekt. Przebiegał po granicy portu wojennego naszej i radzieckiej marynarki wojennej, pomiędzy dwoma basenami portowymi... Tyle dawnej historii i tego, co pamiętam. Jest też historia nowsza.

Takim najbardziej śmiałym pomysłem budowy tunelu w Świnoujściu był okres po zmianach ustrojowych w 1989 roku i po stworzeniu nowych administracji wojewódzkich i powiatowych w Polsce. Dwadzieścia lat temu grupa entuzjastów – patriotów, na czele ze Stanisławem Możejko, założyła Społeczny Komitet Budowy Tunelu w Świnoujściu z siedzibą przy placu Słowiańskim 14. Na początku założono sobie termin zakończenia budowy w 2001 roku. Powstał nawet kalendarz na 1997 rok, ze zdjęciem terenów okolicy promów Karsibór. Okazało się jednak, że ten termin nie jest realny. Należało wykonać wiele ekspertyz i dokumentów, by można było ogłosić przetarg w gazetach ogólnopolskich i zagranicznych. Internet dopiero startował i były inne zasady. Nie moją rolą dociekać wszystkich mechanizmów tego przedsięwzięcia. Wiem, że w ostatnich chwilach komitet zgłosił się do mojej firmy, by przez noc i jeden dzień wykonać wiele zdjęć technicznych z klisz różnych ekspertów. Po co? Ponieważ każdy, kto stawał do przetargu, musiał mieć pełną dokumentację. I tak 22 grudnia 1999 roku w sali konferencyjnej Urzędu Miasta przy mediach otwarto oferty. Niestety, przetarg nie udał się. Ta osamotniona garstka entuzjastów, bez poparcia całej klasy politycznej i rządu w Warszawie miała małe szanse, by swój pomysł zrealizować. Były ponowione kolejne próby. Jednak fatalna atmosfera, wręcz wyszydzanie tych wszystkich entuzjastów była okropna.

W III Rzeszy pod Świną też chcieli budować tunel. Zobacz fotogalerię!

fot. Andrzej Ryfczyński / archiwum

Pamiętam też takie zdarzenie w Domu Wczasowym Sobótka, kiedy na spotkaniu dużej zaproszonej grupy dziennikarzy z Polski, jeden z ważniejszych w tym czasie radnych świnoujskiego SLD powiedział, że nie można budować tunelu, ponieważ... brakuje dobrej drogi przez Woliński Park Narodowy. Był to szok dla mnie i wielu dziennikarzy tam obecnych. Było to oficjalne negatywne obnażenie się tej grupy politycznej, ponieważ nikt nie zaprzeczył tej wypowiedzi. Parę lat później powstała obwodnica Wolina z nowym mostem, obwodnica Dargobądza, estakady Międzyzdrojów i szerokiej drogi klasy I, aż do ronda w Łunowie.

Źródło: http://www.mmswinoujscie.pl/artykuly/42326/